De Kabbalist- geert Krimpen

De Kabbalist: Een Meesterwerk van Geert Kimpen vol Wijsheid en Spirituele Inzichten

“Een inspirerende roman over de weg van de ziel, de kracht van liefde en de spirituele wetten van het universum.”

Let op: Spoiler Alert!

Samenvatting:
De Kabbalist van Geert Kimpen is een inspirerende roman, gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van Chaim Vital, een jonge Joodse man uit de 16e eeuw die zijn roeping vindt in de diep mystieke leer van de Kabbala. Wanneer Chaim leerling wordt van de legendarische kabbalist Yitschak Luria (de Ari), begint er een spirituele en innerlijke reis die de lezer meeneemt langs universele thema’s als zielsbestemming, de confrontatie met het ego en de kracht van het goddelijke. Het boek verweeft bijbelse symboliek, mystiek, menselijke worstelingen en spirituele lessen in een verhaal dat uitnodigt tot diep zelfonderzoek.

In deze blog neem ik je mee door het verhaal van De Kabbalist, en worden de spirituele inzichten die in de roman verborgen liggen, verdiept. Veel leesplezier!

Van Alchemie naar Kabbala: de roep van de ziel

De jonge Chaim Vital begint zijn leven als alchemist. Zijn drang om de geheimen van het leven te ontrafelen komt voort uit het gevoel dat hij de wijsheid bezit om de staat van de volmaakte ziel te bereiken en daarvoor een handleiding te schrijven voor de mensheid. Hij wil iets groots betekenen…

Zijn vader (Tora-commentator), teleurgesteld dat zijn zoon zich niet wijdt aan de Tora of Kabbala, komt tijdens een wandeling met Chaim, tragisch om het leven. Na de dood van zijn vader stort Chaim zich volledig op de studie van de Kabbala. Zijn roeping dit te doen, wordt geboren vanuit verlies, iets wat klassiek is in vele spirituele tradities.

De strijd om het licht: Cordovo, Yitschak en Zimra

Chaim wordt onverwacht toegelaten tot de leerkring van kabbalisten onder leiding van de grote meester Cordovo. Deze keuze wekt jaloezie bij de oudere studenten. Ook Chaims broer Jojosoa is jaloers op de voortgang en positie die Chaim tijdens zijn studie verkrijgt. Zimra, de uitverkoren leerling, moet plaatsmaken voor Chaim en wordt verbannen uit de groep. Deze gebeurtenis ontpopt Zimra tot Chaims bitterste vijand.

De verbanning symboliseert de eerste confrontatie met het ego: studeren is meer dan kennis vergaren, het moet zuiver bedoeld zijn.
Chaim leert dat nederigheid niet betekent dat je jezelf klein moet houden, maar dat je trouw dient te blijven aan de waarheid van je ziel, zelfs wanneer anderen je veroordelen.

In spirituele kringen is jaloezie soms een taboe, maar in het boek wordt het benaderd als een poort naar bewustzijn. Jaloezie en strijd laten zien waar we onszelf niet volledig accepteren. Waar we de ander als bedreiging ervaren, leven we nog vanuit onzekerheid of in de schaduw.

Ook al bewandel je het pad van het Licht, je zult je schaduw onder ogen moeten zien. Het ego spreekt zich juist daar uit, waar je denkt het al overstegen te hebben.

Na de dood van Cordovo valt de studentenkring uiteen. Sommige leerlingen sluiten zich aan bij Yitschak (die symbool staat voor dienstbaarheid aan het hogere), anderen bij Zimra (die symbool staat voor egocentrische, narcistische macht). Door het hele boek heen worden deze confrontaties tussen licht en donker beschreven.

Francesca: het archetype van Lilith en de schaduw van verleiding

Chaim deelt zijn huis met Anna, zijn huisbazin. Ze is waarzegster van beroep. Anna is verzorgend, stil op de achtergrond, beschermend en vaak het luisterend oor voor Chaim. Gaandeweg het boek wordt Anna verliefd op Chaim, maar hij heeft dit niet door. Hij lijkt verblind door zijn liefde voor een andere vrouw.

Chaim is namelijk verliefd op de beeldschone Francesca, de dochter van Yitschaks leermeester. Yitschak waarschuwt Chaim dat zij niet voor elkaar bestemd zijn. Francesca wordt vervolgens door haar vader uitgehuwelijkt. Ze wordt woedend, een donkere kracht komt in haar los, ze wordt vastgebonden, breekt los en vlucht naar Chaims huis.

Daar wordt ze door Anna herkend als een incarnatie van Lilith, de mythische eerste vrouw van Adam: onafhankelijk, ontembaar en seksueel vrij. Ze waarschuw Chaim.
Na het huwelijk vraagt Yitschak Chaim een boek over de Kabbala te schrijven. Yitschak zelf kan niet goed schrijven en ziet in Chaim een geschikte kandidaat. Echter blijven de gevoelens voor Francesca, haar lust en vrijheid, hem verleiden, waardoor zijn zielsmissie onder druk komt te staan.

Francesca (Lilith-archetype) en Anna (Shekinah‑archetype) symboliseren twee vrouwelijke principes:

  • Lilith: vrijheid, vuur, transformatie, de schaduw die bevrijdt
  • Shekinah: zachtheid, ontvangst, stabiliteit, een liefde die voedt

De uitdaging is mijns inziens niet om te kiezen tussen Lilith of Shekinah, maar om beide in jezelf te verenigen. Lilith transformeert, Shekinah vormt de basis van liefde. Zonder schaduw is er geen licht en andersom.

Het boek van het Licht; inspiratie of ego?

Chaim besluit zich volledig te richten op zijn grote werk: het schrijven van een boek over de Kabbala. Maar Yitschak eist de eer op, zijn naam komt op het boek staan. Hij zegt dat het zijn kennis is, en dat Chaim slechts de schrijver is. Er ontstaat een worsteling tussen meester en leerling.

Yitschak leert Chaim de 72 namen van God; de sleutel tot de Ark des Verbonds. Chaim ziet in dat zijn boek niet compleet is en herschreven moet worden. Hij werkt dagenlang onafgebroken door, raakt uitgeput en wordt ernstig ziek. Op zijn ziekbed steelt zijn broer Josjoea het manuscript voor geld en laat het kopiëren. De cirkel van verraad, verlies en machtsstrijd is compleet.

Chaim is erg zwak, maar gaat toch naar Yitschak. Deze neemt hem mee naar de bron van Mirjam (de zus van Mozes). Daar bekent Chaim dat hij zich schuldig voelt aan de dood van zijn vader. Hij drinkt van het water van Mirjam en geneest.

In deze passage leert Chaim dat iedereen een even belangrijke rol vervult in de wereld. Mozes leidde zijn volk door de woestijn naar het beloofde land, maar kwam er zelf nooit. Waar Mirjam stampte, verscheen water in de woestijn. Zonder haar zou het volk het beloofde land nooit bereikt hebben. Beiden hielden zich aan hun zielsmissie en waren onderworpen aan iets hogers.

Wellicht wordt hier ook verwezen naar Tikkun Olam; herstel door aanwezigheid. De wereld herstellen en verlichten begint in jezelf: door trouw te zijn aan je zielsmissie en je eigen plek eerlijk in te nemen (niet meer, niet minder), help je de wereld verlichten.

Verlies en transformatie

De chaos bereikt een dieptepunt: de knekelkoorts breekt uit en eist vele levens in de stad, waaronder die van Francesca’s man, Yitschak en Chaims broer Jojosoa.

Francesca, nu weduwe, zoekt opnieuw contact met Chaim. Ze vluchten samen naar Jeruzalem, verbranden zijn boeken (zijn zielsmissie) en geven zich over aan een vurige, lichamelijke liefde. Maar de balans is zoek. Het vrouwelijke is te veel Lilith geworden: vernietigend en losgeslagen. Francesca kiest (zonder dat Chaim zich er bewust van is) Chaim om haar vader te wreken en daagt hem uit zijn zielsmissie te verbranden (het boek). Niet de ware liefde, maar vergelding staat op de voorgrond.

In Jeruzalem bezoekt Francesca Zimra, die haar opsluit in een synagoge en schorpioenen op haar loslaat. Het gif van haar donkere kanten doodt haar letterlijk en symbolisch. Haar dood, de schorpioen is een symbool van diepe transformatie, betekent het einde van een fase waarin Chaim werd geleid door karmische aspecten, lust en illusie.

Overgave: de ware inwijding

Vlak voor Yitschaks dood ontvangt Chaim een brief waarin de locatie van de Ark des Verbonds staat beschreven. Bij aankomst noemt hij meditatief de 72 namen van God, waarna de Shekinah verschijnt en hem confronteert met zijn onvolledige liefde voor Francesca: hij hield meer van haar lichaam dan van haar ziel. Pas nu begrijpt Chaim de kracht van getransformeerde liefde.

Na Francesca’s dood kiest hij voor Anna, die al die tijd op hem heeft gewacht. Een onverwacht overgebleven manuscript wordt alsnog herdrukt onder zijn naam.

Symbolisch betekent dit dat pas na vernietiging, overgave en verlies van alle ego, het zuiverste licht zich kan tonen.

Spirituele lessen uit het boek

  • Ware liefde is bewust gekozen liefde. Niet elke intense aantrekkingskracht is ware liefde. Ware liefde is geworteld in zielsbewustzijn, niet in karmische verwarring of lust.
  • Jaloezie is niet fout, maar wijst naar het ongeleefde zelf — het deel van jou dat erkend wil worden, nog niet tot uiting is gekomen, waarover je onzeker bent, en dat nog niet is geaccepteerd of geheeld mag worden.
  • Het goddelijke vrouwelijke bestaat in vele vormen en vraagt om integratie. Lilith daagt je uit; Shekinah nodigt je uit.
  • Spiritualiteit zonder schaduwwerk is leeg. Alleen wie zijn gehele hart durft te openen, vindt ware verlichting.
  • Je ziel volgen vraagt moed. Soms moet je dwalen of iets verliezen om jezelf te vinden.

De Kabbalist van Geert Kimpen is meer dan een roman. Het is een uiteenzetting van het pad dat Chaim Vital werkelijk bewandelde, met al zijn uitdagingen, verliezen en uiteindelijke keuzes.

Hierboven heb ik slechts enkele spirituele boodschappen beschreven. Er zijn nog talloze gebeurtenissen en lagen te vinden in het boek. Voor wie bewust wil leven, opent dit boek deuren naar reflectie, liefdevolle wijsheid en de moed om te leren luisteren naar iets wat groter is dan het ‘gewone’ denken.

Alhoewel ik eerst in het verhaal moest komen, raad ik dit boek van harte aan als je houdt van mystiek, spirituele lessen, filosofie en religie. Eenmaal in het verhaal, kun je niet meer stoppen met lezen.

Bronnen die mij inspireerden voor dit artikel:

  • Op de website van Geert Kimpen vind je een A‑t‑Z verklaring van belangrijke begrippen als Abraham, Abel, Lilith, Shevirat ha‑Kelim etc., om de lezer het verhaal van Chaim en de kabbala begrijpbaar te maken Geert Kimpen+4Geert Kimpen+4Geert Kimpen+4.
  • In de inhoudspagina wordt kort beschreven dat Chaim met grote dromen arriveert in Tsfat (1570), leerling wordt van Cordovero, vervolgens van Luria, en uiteindelijk het boek schrijft dat voorheen geheim was (korte inhoud) 8weekly.nl.
  • Recensie van Daan Stoffelsen in Boekenkrant laat zien hoe Chaims wens “de grootste kabbalist te worden” wordt gespiegeld door zijn leermeester: intentie moet dienen, niet zichzelf bevestigen Boekenkrant.
  • Geert Krimpen (2021), 22ste druk, De Kabbalist, uitgeverij: London Books, Bodegraven.

Benieuwd naar meer meningen van boeken of naar mijn mini bieb? Volg mij in de Bookshelfapp onder de naam “bewustSter_leven”, zodat we jouw en mijn inspiratie kunnen delen. Heb je vragen neem gerust contact op.

Deze blog is een thematische en spirituele duiding, gebaseerd op de roman ‘De Kabbalist’ van Geert Kimpen. Alle rechten met betrekking tot de oorspronkelijke tekst liggen bij de auteur en uitgever.

Volg, deel en like ons:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *